Program wyborczy na kadencję 2024-2028
Przed wyborami w 2020 roku przedstawiłem program rozwoju Uczelni zarówno w zakresie głównych obszarów jej działalności, jakimi są nauka, dydaktyka oraz współpraca z otoczeniem gospodarczym i społecznym, jak i „zagadnień horyzontalnych”, bez których nie ma mowy o bezpiecznym i skutecznym funkcjonowaniu uniwersytetu: rozwój kadry, współpraca międzynarodowa, współpraca ze studentami, inwestycje i rozwój infrastruktury, wizerunek, budowanie pozycji i promocja.
Wiele z zaproponowanych punktów tego programu udało się zrealizować – przede wszystkim dzięki Państwa kreatywności, zaangażowaniu i wysiłkowi. Ze szczegółową analizą tego, co wspólnie udało się zrobić w kadencji 2020-2024, można zapoznać się na stronie http://mzasada.pl/index.php/co-udalo-sie-wspolnie-zrobic/. Te zrealizowane w ostatnich czterech latach działania stanowią podstawę programu na lata 2024-2028, który zakłada z jednej strony kontynuację rozpoczętych działań, a z drugiej – wypełnianie postanowień uchwalonej w 2021 roku Strategii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie do 2030 roku. W myśl tego najważniejszego dla nas wszystkich dokumentu nasza Alma Mater ma realizować takie podstawowe cele, jak:
- Wysoka jakość kształcenia
- Wysoki poziom badań naukowych
- Efektywna współpraca międzynarodowa
- Silna współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym
- Silna pozycja ekonomiczna, sprawna administracja i nowoczesna infrastruktura/zrównoważony kampus
W ramach każdego z tych celów Strategii proponuję konkretne propozycje działań do zrealizowania w nadchodzącej kadencji.
Cel 1: Wysoka jakość kształcenia
- Rozwój i doskonalenie programów studiów, w tym indywidualizacja i modularyzacja kształcenia
- dalszy rozwój mentoringu, tutoringu i innych form kształcenia zapewniających rozwój osobistych talentów studentów oraz indywidualizację procesu kształcenia;
- wprowadzenie przedmiotów ogólnouczelnianych, szczególnie w zakresie obszarów i kompetencji wynikających z charakteru SGGW oraz kluczowych dla gospodarki;
- zwiększenie elastyczności realizacji nauki języków i WF;
- wdrożenie systemu mikropoświadczeń;
- rozwój oferty studiów podyplomowych, kursów i szkoleń dostosowanych do wymogów rynku pracy i zmieniającej się gospodarki;
- opracowanie systemu zaliczania różnych aktywności studentów na poczet programu studiów;
- promowanie odbywania praktyk studenckich w Uczelni;
- realizacja „wdrożeniowych” prac dyplomowych w jednostkach Uczelni i na jej potrzeby;
- zwiększenie udziału pracodawców kluczowych w kształtowaniu programu studiów;
- Zwiększenie udziału studentek i studentów w podnoszeniu jakości kształcenia poprzez wsparcie osób wybitnie uzdolnionych
- wypracowanie wraz ze studentami mechanizmów zwiększających ich udział w doskonaleniu oferty dydaktycznej i podnoszeniu jakości kształcenia;
- uruchomienie ze studentami konkursu na najlepszych wykładowców;
- indywidualny tok studiów dla studentów angażujących się w badania, działania na rzecz Uczelni czy aktywność sportową i artystyczną ;
- Działania na rzecz jakości kształcenia: akredytacje międzynarodowe, uprawnienia zawodowe
- dalsze wsparcie dla uzyskiwania akredytacji zagranicznych i międzynarodowych;
- umożliwienie zdobywania przez studentów różnych uprawnień zawodowych i dodatkowych kompetencji;
- dalszy rozwój i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej, w tym szczególnie nowoczesnych pracowni, programów wspierających proces kształcenia oraz księgozbioru Biblioteki Głównej w zakresie dostosowania do wymogów kształcenia w języku polskim i angielskim;
- upowszechnienie umów ramowych z pracodawcami dotyczące zatrudniania najlepszych absolwentów;
- Zwiększenie skuteczności promocji oferty edukacyjnej SGGW w kraju i zagranicą
- rozwój współpracy ze szkołami średnimi, zwłaszcza o profilu rolniczym, w tym „marketing bezpośredni” i program patronacki (w porozumieniu z MRiRW);
- dalszy rozwój współpracy z partnerskimi uczelniami rolniczymi i przyrodniczymi w kraju i za granicą w zakresie popularyzacji kluczowych dla SGGW kierunków studiów;
- opracowanie strategii promocji oferty edukacyjnej SGGW – części strategii rozwoju dydaktyki i strategii umiędzynarodowienia;
- rozwój współpracy z rekruterami zewnętrznymi;
- współdziałanie na rzecz promocji oferty z partnerami UNIgreen oraz ELLS/EULS2;
- Wsparcie i rozwój nauczania zdalnego i nauczania hybrydowego, podnoszenie kompetencji cyfrowych kadry i społeczności studenckiej
- podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry, szczególnie w zakresie sztucznej inteligencji;
- podnoszenie kompetencji cyfrowych studentów;
- wsparcie techniczne pracowników i studentów w zakresie nowoczesnych technologii;
- Wsparcie działalności Samorządu i organizacji studenckich
- nowe formy wsparcia aktywności studentów na rzecz Uczelni;
- wypracowanie przy udziale studentów ram uznawalności ich zaangażowania w działalność Samorządu i agend studenckich na poczet realizacji programu studiów;
- Kształtowanie efektywnej komunikacji student–uczelnia
- regularne spotkania z Samorządem Studenckim;
- dalszy rozwój platform i narzędzi cyfrowych do obsługi studentów;
- rozwój infrastruktury przyjaznej studentom i doktorantom przez rozwijanie przestrzeni do pracy, odpoczynku, relaksu i integracji;
- Wsparcie kariery studentów i absolwentów, monitorowanie losów oraz podtrzymywanie relacji z absolwentami
- dalszy rozwój oferty Biura Karier;
- praktyki zawodowe studentów w SGGW;
- biuletyn/newsletter dla absolwentów;
- stworzenie programu budowania relacji z absolwentami w kraju i za granicą;
Cel 2: Wysoki poziom badań naukowych
- Rozwój dyscyplin naukowych funkcjonujących w SGGW
- wsparcie w nadchodzącej ewaluacji dyscyplin;
- wykorzystanie procesu monitorowania przygotowań do ewaluacji dla większej skuteczności naszych badań;
- system wsparcia instytutów zatrudniających nowych pracowników;
- system wsparcia zatrudniania cudzoziemców w SGGW;
- dążenie do powołania nowych, ewaluowanych dyscyplin naukowych;
- współpraca z czołowymi ośrodkami naukowymi w Polsce dla podniesienia poziomu wybranych dyscyplin;
- Podnoszenie poziomu badań naukowych
- dalsze rozszerzanie systemów wsparcia dla zespołów interdyscyplinarnych planujących aplikowanie o granty;
- utrzymanie wsparcia zespołów aplikujących o granty („lucky loosers”)
- upowszechnienie elastycznego zatrudnienia w projektach;
- wsparcie instytutów przy zatrudnianiu wybitnych naukowców i nowych liderów grup;
- Współpraca różnych dyscyplin naukowych oraz rozwój badań interdyscyplinarnych
- dalsze wsparcie dla badań interdyscyplinarnych, zwłaszcza w zakresie nauk o życiu, biogospodarki, cyfryzacji, zintegrowanych badań środowiskowych oraz gospodarki o obiegu zamkniętym;
- efektywne wykorzystanie dostępnej w Uczelni infrastruktury, ułatwianie współdzielenia aparatury badawczej;
- wsparcie dla multidyscyplinarnych inicjatyw naukowych z partnerami UNIgreen, ELLS/EULS2, EBU;
- Wsparcie aktywności publikacyjnej pracowników
- ułatwienie dostępu do usług i oprogramowania wspierających tworzenie i tłumaczenie tekstów naukowych;
- wsparcie w działaniach edytorskich i graficznych dla kluczowych publikacji;
- dostęp do narzędzi SI i szkoleń z ich wykorzystania w publikowaniu, pracy naukowej i dydaktyce;
- Ścieżki kariery nauczycieli akademickich, ocena i awansowanie pracowników
- dalsze wdrażanie transparentnych mechanizmów rekrutacji i awansu opisanych przez HR Logo;
- wsparcie awansów poprzez wykorzystanie wewnątrzuczelnianych systemów wsparcia, np. WFS;
- wspieranie rozwoju pracowników administracji (szkolenia, wyjazdy, możliwość awansu);
- Rozwój systemów wsparcia, motywacji, mobilności i premiowania pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych
- dalszy rozwój systemów wsparcia i programów motywacyjnych;
- utworzenie powszechnego systemu premiowego dostosowanego do specyfiki poszczególnych dyscyplin;
- premiowanie pracowników charakteryzujących się dużą rozpoznawalnością w świecie naukowym (np. highly cited researchers, przedstawiciele SGGW w sieciach naukowych, organizacjach branżowych czy w organach przedstawicielskich, zwłaszcza z wyboru);
- Wzrost znaczenia i prestiżu oraz umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej
- rozwój Własnego Funduszu Stypendialnego;
- utworzenie funduszu konferencyjnego dla doktorantów;
- wspieranie widoczności i rozwoju Szkoły Doktorskiej poprzez członkostwo w EUA – CDE (Council for Doctoral Education);
- aktywne działania dla pozyskiwania stypendiów w ramach doktoratów wdrożeniowych;
- polepszenie współdziałania Szkoły Doktorskiej i Instytutów w zakresie tworzenia warsztatu badawczego doktorantów;
- Drogowskazy dalszego rozwoju naukowego – kryteria IDUB i EUI
- wykorzystanie przynależności do UNIgreen w podniesieniu jakości kształcenia i atrakcyjności studiowania oraz rozwoju naukowego Uczelni;
- dążenie do spełnienia warunków aplikowania o status IDUB;
- podążanie za nowymi wzorcami oceny naukowej instytucji i naukowców, np. CoARA (Coalition for Advancing Research Assessment);
Cel 3: Efektywna współpraca międzynarodowa
- Wsparcie mobilności studentów, doktorantów, pracowników oraz profesorów z zagranicy
- rozwój Własnego Funduszu Stypendialnego;
- dalsze rozwijanie programów wymiany akademickiej, m. in. programy Erasmus+, CEPUS, programy współpracy bilateralnej;
- Rozwój oferty edukacyjnej w języku angielskim, w tym we współpracy z partnerami zagranicznymi
- podwójne i wspólne programy studiów na wszystkich poziomach kształcenia;
- system mikropoświadczeń tworzony we współpracy z parterami sojuszy UNIgreen, ELLS/EULS2;
- krótkie formy kształcenia, np. szkoły letnie/zimowe, BIP (blended intensive programmes);
- Zwiększenie promocji programów wymiany międzynarodowej oraz udoskonalanie rekrutacji obcokrajowców na studia
- wykorzystanie UNIgreen i aktywnych sieci współpracy do promocji oferty SGGW;
- wzrost widoczności SGGW na międzynarodowych targach edukacyjnych;
- rozwój współpracy z rekruterami zewnętrznymi;
- współpraca z placówkami dyplomatycznymi;
- Prowadzenie mobilności, wymiany i badań naukowych w sieciach międzynarodowych
- finansowe i administracyjne wsparcie działań w ramach UNIgreen, ELLS, EBU i innych sieci współpracy;
- zwiększenie poziomu „internacjonalizacji w domu”;
- Zwiększenie liczby projektów międzynarodowych
- doskonalenie wsparcia administracyjnego procesu aplikacji;
- dedykowane wyjazdy naukowców na wydarzenia inicjujące projekty;
- Doskonalenie komunikacji ze środowiskiem międzynarodowym, np. poprzez organizację i udział w konferencjach międzynarodowych
- wspieranie starań o organizację w SGGW dużych (znaczących) wydarzeń naukowych;
- współpraca z placówkami dyplomatycznymi;
- Umacnianie pozycji SGGW w międzynarodowych rankingach uczelni wyższych;
- systemowe wspieranie aplikacji do najważniejszych rankingów międzynarodowych;
Cel 4: Silna współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym
- Zwiększenie transferu wyników badań do podmiotów gospodarczych i instytucji publicznych
- zwiększenie liczby i jakości publikacji w czasopismach branżowych;
- inwestowanie w spółki typu spin-off poprzez działanie spółki celowej Inotech4Life;
- intensyfikacja działań w tworzeniu inkubatorów dla młodych pracowników i studentów poprzez dedykowane programy (i finanse) pozyskiwane w ramach CIiTT;
- skuteczniejsze asystowanie przez CITT w przygotowaniu (i finasowaniu) wniosków patentowych;
- Zwiększenie udziału pracowników SGGW w organizacjach gospodarczych, zawodowych i innych
- wspieranie pracowników SGGW w działaniach podejmowanych w organizacjach gospodarczych i zawodowych;
- Rozwój partnerstw strategicznych z firmami i realizacja wspólnych projektów badawczych i wdrożeniowych
- inicjowanie i realizacja projektów badawczych, dydaktycznych i rozwojowych we współpracy z partnerami otoczenia gospodarczego i społecznego;
- dalsze rozwijanie badań wynikających ze wspólnych aplikacji z firmami sektora rolnego w ramach projektów „Współpraca”;
- rozwijanie badań aplikacyjnych wynikających ze wspólnych badań z sektorem przetwórstwa rolno-spożywczego;
- Rozwój współpracy z samorządami i organizacjami pozarządowymi w szczególności w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich
- rozwijanie badań wynikających ze współpracy z jednostkami centralnymi administracji państwowej w zakresie ochrony środowiska (w tym klimatu) i gospodarki wodnej;
- rozwój strategicznego partnerstwa z m.st. Warszawa i jego agendami;
- intensyfikacja współpracy z samorządem dzielnic Ursynów, Mokotów i Wilanów;
- utrzymanie współpracy i zwiększenie wspólnych aplikacji z Muzeum w Wilanowie;
- nawiązanie współpracy z gminami w zakresie efektywnego wykorzystania inicjatyw związanych z programem „Zielonego Ładu” w obszarze energetyki, nowoczesnego rolnictwa, cyfryzacji i ochrony środowiska;
Cel 5: Silna pozycja ekonomiczna, sprawna administracja i nowoczesna infrastruktura/zrównoważony kampus
- Poprawa efektywności kosztowej, w tym intensyfikacja w pozyskiwaniu środków zewnętrznych
- aktywny udział w działaniach mających na celu zwiększenie finansowania nauki i szkolnictwa wyższego przez państwo (m.in. KRASP, instytucje przedstawicielskie, sieci współpracy);
- dalsze wdrażanie rozwiązań oszczędzających energię i ograniczających inne koszty;
- dalszy rozwój mechanizmów wspierających aplikacje o środki zewnętrzne;
- poszukiwanie alternatywnych źródeł przychodów;
- optymalizacja wykorzystania aparatury badawczej;
- Rozwój istniejących i wprowadzanie nowych narzędzi i systemów wspierających funkcjonowanie Uczelni
- optymalizacja funkcjonowania infrastruktury Uczelni;
- wdrażanie systemów wspierających zarządzanie jednostkami Uczelni (m.in. rozbudowa systemu ERP, wprowadzenie budżetowania, system rezerwacji sal);
- wdrożenie systemu zarządzania portfelem projektów i projektami;
- dalszy rozwój i integracja systemów informatycznych;
- budowa intranetu;
- Uproszczenie procedur wewnętrznych i wsparcie administracyjne naukowców
- przegląd procedur wewnętrznych i ich ewentualne uproszczenie;
- rozpoczęcie informatyzacji procedur administracyjnych w intranecie;
- szkolenia dla nauczycieli akademickich i pracowników administracji w zakresie pożądanych kompetencji twardych i miękkich;
- Nowoczesne inwestycje i rozwój kampusu
- budowa ICNŻ i jego funkcjonowanie;
- modernizacja zwierzętarni;
- modernizacja fitotronów;
- modernizacja szklarni;
- przebudowa budynku biurowego „ZEMBiec”;
- przebudowa budynku przy ul. Szarotki;
- remont i modernizacja akademików, a w miarę dostępnych środków – budowa nowego domu studenckiego;
- budowa „Centrum Obsługi Studenta”;
- dalszy rozwój obiektów sportowych (m.in. modernizacja basenu, zadaszenie kortów tenisowych, boisko do padla);
- instalacja fotowoltaiki o mocy co najmniej 1 MWp;
- rozwój centralnego monitoringu oraz systemów inteligentnego zarządzania budynkami i infrastrukturą;
- dalsze wprowadzanie rozwiązań oszczędzających energię;
- zrównoważone zarządzanie odpadami;
- dalsze wprowadzanie rozwiązań proekologicznych uwzględniające osiągnięcia i projekty pracowników SGGW;
- dalsze kształtowanie przestrzeni wspólnych w poszczególnych budynkach;
- dalsze zwiększanie dostępności infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami, w tym modernizacja ośrodka w Kirach;
- poprawa warunków pracy pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych;
- poprawa warunków pracy pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych;
- Zwiększenie udziału zakładów doświadczalnych w aktywności badawczej dydaktycznej i wdrożeniowej
- rozwój LZD w Rogowie
- budowa nowoczesnego zaplecza Arboretum;
- modernizacja bursy;
- rozwój wytwarzania produktów alternatywnych;
- modernizacja RZD Wilanów-Obory
- przeniesienie zaplecza administracyjne i technicznego;
- budowa biogazowni (w tym OEE OZE);
- modernizacja obór pozwalająca na zwiększenie produkcji i efektywną współpracę fermy z biogazownią;
- rozwój wytwarzania produktów i usług alternatywnych;
- modernizacja RZD Żelazna
- termomodernizacja zabytkowych obiektów Zakładu,
- rozwój agro- i aquafotowoltaiki;
- rozwój wytwarzania produktów alternatywnych;
- rozwój LZD w Rogowie
Wierzę w to, że uda nam się razem te działania z sukcesem przeprowadzić. Wspólnie musimy również zadecydować o niezbędnych do dalszego rozwoju SGGW zmianach. Pierwsze modyfikacje Statutu, będące wynikiem analizy funkcjonowania Uczelni po 5 latach od zdrożenia Ustawy 2.0, są tuż przed nami, ale potrzebna jest dalsza dyskusja, bez której nie wyobrażam sobie dalszych zmian. Bo SGGW to my – nauczyciele akademiccy, pracownicy administracyjni i inżynieryjno-techniczni, doktoranci i studenci. Bez wspólnego działania niemożliwy jest dalszy rozwój Uczelni, niemożliwe umacnianie i zwiększanie jej znaczenia, niemożliwe coraz większe jej zaangażowanie dla społeczeństwa i pełne podjęcie działań wynikających ze społecznej odpowiedzialności uczelni. Jestem przekonany, że największy, skokowy przyrost jakości badań, dydaktyki i wdrożeń w naszej Alma Mater można osiągnąć przez powiększanie naszych kompetencji i motywacji – to jest największy, często ukryty potencjał SGGW, który trzeba uruchomić i w który trzeba inwestować. Zróbmy to razem!
Michał Zasada